THEY WILL READ YOU BLOG.JOIN HERE!!

29 Mei, 2008

Gempa bumi di Wenchuan Sichuan, China

picture kredit to kosmo


Gempa bumi sekuat 7.8 melanda china pada 12 Mei 2008 di wilayah Sichuan.Bencana ini dipanggil gempa bumi Wenchuan.Pusat gempa terletak 80 kilometres di barat-barat laut Chengdu, ibu wilayah Sichuan dengan kedalaman 19 kilometres.Gempa bumi ini terasa hingga ke tempat sejauh Beijing dan Shanghai.Gempa bumi itu berlaku kurang tiga bulan sebelum Sukan Olimpik Beijing berlangsung.

Hasil dari Jabatan penerangan Dewan Negara China melaporkan seramai 68109 orang maut dan lebih 360 orang cedera akibat gempa bumi.Sumber juga mengatakan kira-kira 20 ribu orang masih lagi tidak dijumpai dalam bencana gempa bumi di Wenchuan Sichuan setakat ini.Jumlah mangsa gempa bumi kini mencapai lebih dari 45 juta 600 ribu orang...


Bekalan elektrik, jalan raya dan telekomunikasi terputus di berberapa kawasan yang teruk terjejas akibat gempa bumi.Pihak polis dan tentera china yang bertindak sejurus selepas gegaran pertama menjadi kekuatan bagi misi bantuan meredah hujan lebat, walaupun terdapat lagi berberapa gegaran susulan yang melambatkan misi bantuan tersebut.

Pihak kerajaan china dari pelbagai peringkat memperuntukkan lebih 19 bilion 500 juta yuan RMB untuk usaha menyelamat.Lebih 34 bilion 700 juta yuan RMB juga diterima hasil Derma dan bantuan barangan dari dalam dan luar negara.

1 ulasan:

Unknown berkata...

dear respected MYsiokbah,
Thank you for your nang, which I truly appreciate it. You are welcome to visit my site though I am unable to update them as regularly as I wanted to.
However, again, I would like to thank you for your nang.
Chee hung